dinsdag 1 december 2009

Verzekeraars vormen geen kartel in autoschadeherstel

Verzekeraars hebben geen concurrentiebeperkende rol op de markt voor auto(ruit)schadehersteldiensten. Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) op basis van een uitgebreide marktanalyse. De NMa kreeg vele meldingen binnen van overtredingen van de Mededingingswet op de autoschadeherstelmarkt, maar vond hier geen bewijs voor. Er zal dan ook geen verder onderzoek worden uitgevoerd.

Verzekeraars kunnen de keuze van de verzekerde voor een schadeherstelbedrijf beïnvloeden door bijvoorbeeld korting te geven op het eigen risico of vervangend vervoer aan te bieden. In dit geval is er sprake van schadesturing. Verzekeraars blijken 40% van de autoschade en 16% van de ruitschade te sturen. De NMa concludeert dat individuele Nederlandse verzekeraars geen machtspositie hebben op de markt voor schadeherstel. De samenwerkingsverbanden van verzekeraars (Stichting Schadegarant, Stichting Glasgarant en Topherstel) hebben verder geen inkoopmacht. Het afzonderlijke marktaandeel van elk van deze netwerken bedraagt minder dan 15%.

Verzekeraars mogen samenwerken, zegt de NMa. Schadesturing is toegestaan, omdat dit profijtelijk is voor de verzekerde door de inkoopvoordelen die samenwerkende verzekeraars bedingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten